Un fake-blog cu polemici
şi răutăţi, apropiat unui sindicat obscur, lansează pe piaţă diversiuni
multiple și atacuri directe la conducerea Societății Române de Radiodifuziune. Minciunile
sfruntate, povestirile fantastice demne de puberii unei epoci uitate, prea
devreme!, sînt înseilate de salariați ai instituției bălăcărite sistematic.
Salariați, se pare, intangibili, care duc acasă cam de trei ori salariul unui
realizator într-un post teritorial!
Din păcate, în afară de
astfel de manipulări grosolane, nu doreşte nimeni să discute despre serviciile
publice audiovizuale. Despre viitorul lor, concret, mai ales în contextul
etatizării și al ieșirii din pandemie, o pandemie care a ținut acasă peste 700
de salariați ai SRR fără de care... s-a putut! Care sînt plusurile, minusurile,
perspectiele? O dezbatere, la rece, cu proiecte şi soluţii cred că se impune!
Există în acest moment,
doar în Europa, aproape 7 mii de canale de televiziune tematice! Tehnologiile
revoluționare, cu impact major nu doar asupra peisajului media ci și asupra
celui al politicii, care au făcut posibilă această enormă ofertă media fac
astăzi extrem de necesare serviciile publice audiovizuale. Toate monitorizările
demonstrează că, din punct de vedere jurnalistic, programele specializate ale
celor două instituții oferă, chiar în condițiile actuale, cea mai echilibrată
perspectivă asupra evenimentelor interne si internaționale. Atîta timp cît se
comportă ca posturi comerciale, mai ales regionalele (nu exemplific), alergînd
după rating și contracte de publicitate, posturile publice nu pot pretinde o
taxă obligatorie: este incorect atît față de public cît și față de posturile
private.
Situația Televiziunii și
Radioului nu ține de bani decît într-un plan secundar. Problema ține de natura
misiunii lor și de percepția societății. O dovadă certă este că nu au existat
proteste publice în momentul eliminării taxei! Precum în Grecia, odată cu
desfiinţarea instituţiilor! Pe de altă parte, Agenţia de Presă AGERPRES,
finanţată de stat, este lider de necontestat pe segmentul său, fără să abdice
de la deontologia jurnalistică!
Transparența și
eficacitatea funcționării SRR și TVR trebuie asigurate prin modificarea legii
de funcționare, așa cum o cer constant și rapoartele anuale ale Curții de
Conturi, care atrag atenția asupra ambiguității legislative în care își
desfășoară activitatea cele două instituții – care nu sînt considerate pe
deplin “publice”. Depolitizarea mult
cerută și trîmbițată, din cînd în cînd de unii sindicaliști vopsiți, ar trebui să înceapă cu CONSILIILE DE ADMINISTRAȚIE unde nu
ar avea ce căuta reprezentanți ai partidelor politice. Doar PROFESIONIȘTI în domeniu!
Apoi, se impune de
urgență schimbarea organigramei, ticăloșită de sforarul Ovidiu Miculescu, prin
care posturile teritoriale au fost DONATE unor manageri fideli conducerii, aduși de aiurea, PE
VIAȚĂ! Este, practic, un transfer de proprietate publică, în privat. O
privatizare frauduloasă și penală!
Ar trebui discutat
serios despre unificarea celor două instituţii publice. Cu DA şi NU! Pe puncte!
În locul a două societăți separate, așa cum este acum, audiovizualul public ar
putea funcționa sub cupola unei singure entitati". Modelul "ar duce
la eficientizarea cheltuielilor, fiind cel mai întîlnit în Europa". Din
unificare ar rezulta o singură societate, cu un singur consiliu de
administraţie şi cu o singură finanţare, eventual o nouă taxă pentru
audiovizual. Unificarea ar presupune o reorganizare a activităţilor "mai
ales în zona administrativă, tehnică, economică şi a serviciilor de suport,
care ar fi comune", dar şi o reorganizare la nivelul studiourilor
teritoriale care ar însemna resurse mai mari şi acoperire mai eficientă a ariei
de responsabilitate.
O fuziune TVR – SRR ar
fi de dorit. Ar exista o viziune comună a serviciului public, o strategie
comună. În acest fel calitatea şi relevanţa serviciului public vor creşte. Nu
mai vorbesc de posibilitatea de cross-promotion, care va ridica profilul atît al
TVR cît şi al SRR, campanii comune, proiecte etc. ,utilizarea comună a rezervorului
de talente disponibil, dar şi sinergii de costuri: o singură conducere,
contracte unice – ceea ce ar duce la o
putere de negociere mai mare din partea TVR+SRR.
Cele două instituţii au
mai funcţionat împreună pînă în 1994, sub numele Radioteleviziunea Română. Ele
au fost separate odată cu apariţia Legii 41 de organizare şi funcţionare a
radioului şi televiziunii publice. Pentru ca un astfel de proiect să poată fi
pus în aplicare, este nevoie de o schimbare radicală a acestei legi.
În prezent, TVR,
instituţie cu peste 2400 de angajaţi, are datorii istorice de peste 150 de
milioane de euro, în timp ce radioul public are
aproximativ 2.200 de angajaţi.
Personal, cred în dispozițiile
constituționale care garantează dreptul la informare al cetăţenilor prin
asigurarea surselor de finanţare a principalelor mijloace de informare: radioul
şi televiziunea publice. Deci, cred că accesul la radiodifuziunea publică
trebuie să fie gratuit. Mai mult, cred că mass – media publice trebuie să
beneficieze de același statut ca și sănătatea, educația, cultura, apărarea,
serviciile de informații sau cele menținerea ordinii. Solutia presei de
calitate stă în zona nonprofit iar TVR şi Radio Romania sînt obligate sa facă
doar jurnalism de calitate. Exemplele în Europa există: Radio France este o
societate naţională de radiodifuziune, constituită sub forma unui serviciu cu
capital public, al cărui unic acţionar este statul, în Olanda, în Finlanda, în Islanda
nu există taxă TV şi nu se lasă cu acuzaţii de încălcare a libertăţii presei,
În 2015, taxa s-a scos şi în Ungaria.
Rolul radioului declarat
de la început - informarea, educarea şi divertismentul - îşi atinge scopul în emisiunile transmise.
Urmarind să contribuie, în special, la formarea publicului, emisiunea culturala
"Universitatea radio", difuzată zilnic între orele 19 şi 20, s-a
transformat într-un nou post numit "Radio Cultural", existent şi
astăzi. De asemenea, s-a dezvoltat şi reţeaua posturilor teritoriale în oraşe
precum Iaşi, Craiova, Târgu Mureş, Cluj, Timişoara, Constanţa, Brașov. Aici intervine a doua discuţie esenţială:
trebuie radiodifuzorul public să susţină SINGUR canale tematice sau dedicate
teritorial? Posturile culturale, nu ar trebui susţinute şi de Ministerul
Culturii? Cele internaţionale de Ministerul de Externe? Cele regionale de
judeţele arondate? În acest fel, sume mult mai mari de bani ar putea fi
folosite în dezvoltarea principalelor canale ale serviciilor publice
audiovizuale!
Înainte de a arunca pe
piaţă sperietoarea cu desfiinţarea unor studiouri, cred că o dezbatere serioasă
trebuie să aibă loc!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu