
Pe 27 februarie, Uniunea Europeană a înăsprit sancţiunile faţă de regimul lui Bashar al-Assad. Cei 27 au decis îngheţarea bunurilor băncii centrale siriene în Europa, au interzis comerţul cu metale preţioase ca şi zborurile transportînd marfă din Siria şi a recunoscut Consiliul Naţional Sirian drept “interlocutor legitim”. Şi toate acestea după lungi insistenţe ale partenerilor americani şi israelieni, deşi Siria este singurul stat arab care este calificat în mod oficial de Statele Unite drept „sponsor al terorismului'', este, alături de Iran, principalul sponsor al organizaţiei teroriste Hezbollah, tot împreună cu Iranul - a cărui voce în lumea arabă o reprezintă - Siria este principalul susţinător al grupării teroriste palestiniene Hamas, şi tot la Damasc se află sediul central al Jihadului Islamic palestinian. Pe de altă parte, o Sirie care se pregăteşte să ofere Iranului o bază navală la Mediterana, reprezintă o ameninţare de securitate serioasă. Să nu mai pun la socoteală masacrele populaţiei civile. Un prieten sirian stabilit în Timişoara, întors recent de acasă mi-a spus: "ce ai trăit tu în Iraq şi Afganistan e nimic faţă de ce se întîmplă în Siria. Mai ai, însă, răbdare două-trei săptămîni". Cu toate acestea Occidentul nu se grăbeşte să atace Siria şi să protejeze civilii. De ce?
Este puţin probabil ca într-un an electoral, cînd economiile naţionale sînt extrem de fragile, liderii din SUA şi Franţa-actor pivot în Libia-, vor mai arăta acelaşi entuziasm intervenţionist în cazul Siriei. Apoi, "Antanta Cordială" franco-britanică, forţa întregii operaţiuni NATO din Libia, pare a fi ţăndări după apocalipticul summit UE din decembrie, cînd, la presiunile Franţei, „finanţele britanice" au sărit din trenul integrării fiscale. Pe de altă parte, Franţa lui Sarkozi "l-a muls" straşnic pe Bashar al-Assad înainte de aplicarea sancţiunilor. Şi la această oră, aplicînd modelul din Libia, Franţa joacă la două capete la Damasc, avînd forţe speciale şi în tabăra guvernamentală şi în cea a rebelilor. Apoi, intervenţia militară în Siria şi ruperea ţării în două sau trei provincii ar fi un dezastru pentru relaţia UE cu Turcia, care oricum nu se află la cea mai înaltă intensitate. DEşi, DOAR o rupere a teritoriului sirian în mai multe entităţi ar oferi Israelului confortul unei confruntări cu Iranul nuclear! Scenariul este privit cu rezerve la Washington, iar şefa diplomaţiei, "Madama Clinton" a sugerat o debarcare a lui Assad de către armată, singura forţă din interior capabilă să păstreze unitatea naţională. În orice alt scenariu, Israelul iese în dezavantaj. Deşi Siria şi Assad în mod special, sînt inamici consecvenţi ai Israelului, o îndepărtare a lui Assad de la putere ar schimba, în mod dramatic, regulile întregului joc strategic din Orientul Mijlociu şi nu este deloc clar că s-ar schimba în favoarea Statului Evreu. Israelul este conştient că sub Assad, nu există şi nu va exista Al Qaeda în Siria. Sub un regim „popular'', condus de majoritatea sunnită oprimată vreme de atîtea decenii de minoritatea alawită- din care face parte clanul Assad-, s-ar putea foarte bine să existe.
Eu cred că abia după "rezolvarea" problemei siriene, comunitatea internaţională "se va ocupa" şi de Iran. Dacă acest lucru se va întîmpla în următoarele luni, putem spune, cu siguranţă că asistăm la pieirea unui concept învechit de suveranitate, în care toate crimele sînt permise, cu condiţia ca acestea să se desfăşoare în interiorul graniţelor unui stat. Din această dispariţie se va naşte, probabil, ideea unei universalităţi de drepturi care ar fi o obligaţie pentru oricine va prelua destinele ţărilor şi oamenilor. S-a mai încercat, odată, în Yugoslavia, apoi în Iraq, Afganistan, Libia etc. Istoria, brutală şi toantă, cum o ştim, a îngropat rapid aceste idealuri.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu