vineri, 13 noiembrie 2015

PRESA, CURĂŢAREA #COLECTIV



Presa românească. I s-a cîntat prohodul de mai multe ori. Presa scrisă e pe toboggan, iar online-ul e un mix nefericit de profesionalism, social media, amatorism, manipulare şi intoxicare. Încrederea publicului în mass-media clasică, în tipar, radio şi televiziune continuă să scadă. Publicul pare să se fi îndreptat masiv spre surse alternative de infomare, cum ar fi mediile online. Într-o societate care orbecăiește presa poate avea rolul de călăuză, dacă societatea, ar simți nevoia să caute luminița de la capătul tunelului. Oamenii care ascultă radioul, se uită la televizor, cumpără ziare sau, mai nou, navighează pe internet, ar trebui să revendice acest tip de responsabilități.
Opacitatea industriei media alimentează suspiciunile publicului privind afinitățile economice și politice ale presei. Raportul ActiveWatch 2014/2015 remarcă faptul că „transformarea presei în instrument de propagandă politică a fost mai vizibilă ca oricînd, mai ales în contextul unui an electoral. Campania electorală a fost marcată de partizanate fățișe ale televiziunilor de știri, însoțite de manipulări, dezinformări, atacuri la persoană și de exploatarea sensibilităților naționale și religioase“.
Opacitatea industriei a permis ca goana după accesări cu orice preţ să primeze în faţa jurnalismului de calitate, frivolul să fie primadonă, iar redacţiile să fie invadate cu jurnalişti tineri, sau amatory, dornici doar de notorietate cu orice preţ, “carne de tun” rotită din vreme în vreme de manageri obedienţi politic sau de patroni hulpavi. Remuneraţi la nivelul de jos al grilelor de salarizare, cu întîrzieri massive în plată, jurnaliştii au fost transformaţi în potenţialii coruptibili. Cei mai mulţi dintre jurnalişiti acceptă comanda politică, presa independentă este o iluzie. Politizarea excesivă, lipsa respectului pentru propria persoană şi propria profesie, deprofesionalizarea, cultura precară, toate acestea fac din breasla noastră una cu nimic mai bună decît restul societăţii româneşti pe care nu o poate informa corect şi ajuta să evolueze.
Tragedia din #COLECTIV a zguduit societatea românească şi a convins-o, sper, că lucrurile profunde sînt cele esenţiale. Facilul, frivolul, vaporosul nu fac decît să ne adîncească în ignoranţă şi să ne condamne ca popor.
Este momentul ca şi presa să se reformeze, să se re-profesionalizeze, să schimbe violent şi din temelii viziunile patronilor, a publicitarilor, sau a publicilor numiţi politic sau pe alte criterii de budoar. Ce e de făcut? O primă soluție ar fi trezirea colegilor mei, sufocaţi de asaltul tabloidizării şi manelizării, jurnalişti care au ceva de spus, şi crearea unei entităţi profesionale solide. Uniunea Ziariştilor Profesionişti poate fi o soluţie după propria reformare şi epurare! Presa din România nu are un organism de breaslă puternic, capabil să facă ordine din interior. Nu vom avea această organizaţie de breaslă cît timp nu vom avea o masă critică de jurnalişiti cu adevărat independenţi care să determine o reformă internă. Deocamdată, cele mai mari trusturi, sînt complet politizate, au patroni politicieni, chiar parlamentari…Eliminarea din breasla jurnaliştilor se poate face doar prin refuzul instituţiilor de presă de a mai găzdui semnătura şi opinia celui care a încălcat regulile profesiei.
Mai mult decît activitatea comercială, presa, publică sau private, are o misiune social importantă, de care este legată chiar viitorul generaţiei următoare. O anchetă, un reportaj sau un documentar nu au același preț ca o filmare cu chiloții Biancăi Drăguşanu. Dar, nici aceeaşi rezistenţă în timp…
Avem nevoie de o reformă. Urgent!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu