NIKOLAEV SUPPORT

NIKOLAEV SUPPORT

vineri, 15 mai 2009

BUN VENIT ÎN ROMÂNIA!

Întoarcerea acasă e un lucru dificil. Asta şi pentru că, peisajul s-a adaptat fără tine. O vreme, eşti un intrus, un virus, nu neapărat porcin, dar virus! Nu mai gîndeşti la fel cu cei de acasă, nu mai calci la fel, găseşti oameni noi în funcţii noi. Asta e de bine! De rău e că presa românească a fost invadată de fătuci isterice şi piţifelnici aserviţi! De aceea, public APELUL de mai jos cu care mă solidarizez, atît eu, cît şi Asociaţia TUAREG TEAM.

Alertă cu risc maxim de deprofesionalizare

Procesul de degradare a conținuturilor jurnalistice a devenit tot mai acut în ultimele luni, în emisiunile informative și de dezbatere ale televiziunilor. Adeseori, aceste emisiuni s-au transformat în instanțe de judecată, asumându-și deschis poziții partizane, fie că acestea au fost asumate de angajații televiziunilor sau au fost exprimate de invitați, în multe cazuri, echilibrul relatării fiind viciat.

Slaba documentare a subiectelor, precum și competența uneori îndoielnică a ”experților” au contribuit la subminarea actelor jurnalistice. Acuratețea informației a fost deseori sacrificată în favoarea unor zvonuri și speculații.

Astfel, mediatizarea excesivă a unor subiecte tratate neprofesionist a adus grave prejudicii profesiei de jurnalist și publicului, afectând statutul socio-profesional și credibilitatea breslei.

Din nefericire, procesul de degradare a actului jurnalistic continuă și pare să nu poată fi controlat. Iar aceasta se poate oricând întoarce împotriva breslei, fiind argumentul preferat al politicienilor pentru a impune prevederi legale excesive la adresa libertății de exprimare sau pentru a iniția legi care ingradesc libertatea presei.

În acest context, ActiveWatch - Agenția de Monitorizare a Presei (AMP) și Centrul Român pentru Jurnalism de Investigație (CRJI) fac un apel la asumarea de către breaslă a principiilor etice și profesionale.

De asemenea, atașăm studiul de caz al AMP despre modul în care principalele televiziuni de știri din România au relatat despre cutremurul produs pe 25 aprilie 2009.

APEL către jurnalişti, organizaţii profesionale, sindicate media, patronate

1. Zvonuri si Speculaţii. Nu prezentaţi sau comentaţi zvonuri ca informaţii şi ştiri. Introducerea de zvonuri în circuitul informaţional înseamnă validarea lor (in special atunci când sunt prezentate de canalele de ştiri).

2. Impostură. Promovaţi competenţa – promovaţi persoane relevante pe domeniile în discuţie, persoane pe care le recomandă CV-ul profesional, competenţa dovedită anterior, specializarea.

3. Comentatori de serviciu. Nu există nici ziarişti, nici politicieni multilateral-dezvoltaţi, cu competenţe şi capabili sa aducă informaţii pertinente pentru orice domeniu în discuţie.

4. Scenarişti versus Jurnalişti. Menţionaţi vizibil jurnaliştii şi demarcaţi-i de entertaineri, infotaineri, comentatori, analişti, editorialişti, ghicitori sau scenarişti. Nu amestecaţi categoriile. Pentru invitaţii permanenţi sau cvasi-permanenţi, postaţi online CV-urile lor şi menţionaţi dacă pentru prestaţia de analiză televizată sunt remuneraţi şi de către cine.

5. Angajaţi. Precizaţi relaţia invitatului cu persoana sau subiectul dezbătut (avocat, ziarist angajat, partener de afaceri etc.).

6. Judecători. Sprijiniţi separaţia puterilor în stat, nu va erijaţi în judecători, nu faceţi presiune asupra instanţelor să ia o anumită decizie.

7. Investigaţie. Criticaţi administraţia bazându-vă pe fapte, documente, situaţii concrete, prin materiale de investigaţie jurnalistică bine documentate.

8. Abuzuri. Reclamaţi abuzurile de orice fel împotriva ziariştilor, de la abuzuri fizice la cenzura în interiorul redacţiei.

9. Campanii. Refuzaţi campaniile de presă impuse de interesele financiare, politice sau de altă natură ale patronului.

10. Autoreglementare. Întăriţi organizaţiile profesionale, ca actori distincţi în piaţa media (asociatii jurnalistice, sindicate, patronat etc.). Dacă breasla nu se autoreglementează, atunci politicienii vor încerca să intervină din exterior.

11. Agenda-setting. Promovaţi mai multă diversitate în subiectele prezentate. Nu lăsaţi politicienii să vă impună zilnic agenda şi subiectele pe care să le discutaţi şi rediscutaţi la nesfârşit.

12. Echilibru versus panică. Evitaţi folosirea imaginilor cu potenţial de a induce panica în rândul populaţiei. Prezentaţi un discurs echilibrat! Mai ales, în cazul relatărilor despre producerea catastrofelor naturale. Fără atitudini grave, întrebări alarmante şi irelevante, fără imagini ce promovează panica atunci când ilustraţi un subiect.

13. Informaţii fără atribuirea sursei. Precizaţi sursa informaţiilor citate de pe Internet.

ActiveWatch – Agentia de Monitorizare a Presei

Centrul Roman pentru Jurnalism de Investigatie

Contact: razvan@mma.ro, 021 313 4047



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu