NIKOLAEV SUPPORT

NIKOLAEV SUPPORT

joi, 20 octombrie 2011

ZIUA CEA MAI LUNGĂ?


Deputaţii moldoveni se întrunesc în şedinţă astăzi. Şi tot astăzi, preşedintele Parlamentului, Marian Lupu urmează să iniţieze procedura de demitere a Procurorului General Valeriu Zubco. Solicitarea de demitere a venit din partea premierului Vladimir Filat, în şedinţa Parlamentului de joi, 13 octombrie, din motiv că Valeriu Zubco nu ar fi acţionat la timp în vederea soluţionării problemei atacurilor raider asupra sistemului bancar din Republica Moldova. Ar fi, însă, interesant de ştiut dacă Zubco şi Procuratura Generală lucrează, în această perioadă, la cazuri "grele", care ar leza interesele economico-financiare ale unora! După ultima şedinţă a Consiliului Alianţei pentru Integrare Europeană, cei trei lideri ai AIE au declarat că ziua de joi, cînd se va întruni plenul Parlamentului, va fi decisivă în soarta Alianţei. Vlad Filat a spus că insistă asupra demiterii procurorului general, iar în cazul în care nu va fi pusă la vot demiterea lui Valeriu Zubco, va iniţia procedura demiterii preşedintelui Parlamentului. La rîndul său, Marian Lupu a declarat că nu va cere demisia procurorului general, pentru că această funcţie ar fi inamovibilă. În opinia, liderului liberal, Mihai Ghimpu, aceste manevre ar conduce la destrămarea Alianţei, care, oricum, e pe moarte!

Actul constatator, de deces politic, îl reprezintă gestul de marţi seră al premierului, cînd, la Sankt Petersburg, a semnat în favoarea asocierii la Zona de Comerţ liber îniţiată de Putin. Opt state din CSI, inclusiv Republica Moldova, au semnat acordul privind crearea Zonei de Liber Schimb. Alte trei state din CSI urmează să adere la acest acord pînă la finele anului curent. Presa rusă scrie că semnarea acestui acord reprezintă o surpriză, întrucît la Summit-ul de la Sankt-Petersburg era preconizată doar definitivarea acestuia, iar semnarea documentului urma să aibă loc la Summit-ul şefilor de state din CSI din luna decembrie, unde Filat nu ar fi fost prezent. Vladimir Putin a menţionat că, în prima jumătate a anului curent, circuitul comercial dintre statele CSI a atins cifra de 134 miliarde dolari SUA, în creştere cu 48% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Prim-ministrul rus a precizat că, graţie acestui Acord, un şir de produse vor fi scutite de taxe la import şi export, respectiv, vor ajunge la consumatori la un preţ mai mic. La rîndul său, prim-ministrul Republicii Moldova, Vladimir Filat, a declarat că semnarea Acordului privind zona de comerţ liber între statele CSI reprezintă o nouă etapă şi noi oportunităţi pentru ţările semnatare. „Acest lucru va permite crearea noilor locuri de muncă şi sporirea veniturilor cetăţenilor ţărilor noastre”, a spus Vlad Filat. Premierul moldovean a menţionat că ”decizia nu a fost una uşoară şi pentru adoptarea ei a fost nevoie de manifestat voinţă politică, ceea ce a fost realizat”.

Din punctul meu de vedere, gestul premierului moldovean trebuie citit într-o cheie tri-dimensională: economică, politică şi de securitate. Faptul că o anumită parte a presei de la CHişinău vorbea de "o surpriză", mă face să cred că semnătura domnului Filat NU a întrunit acordul AIE şi NU a beneficiat de un mandat în Guvern, deci NU a fost consens, anterior semnăturii! Este, totuşi, un gest politic curajos şi destul de riscant, dar aş putea să-l numesc LOGIC în contextul instabilităţii geo-politice internaţionale şi a deplasării centrului de interes mondial de pe Atlantic spre...Pacific. Să revin!

Vorbeam despre dimensiunea economică. Trebuie să recunoaştem că Republica Moldova rămîne legată structural şi organic de economia CSI. Revoluţia politică a AIE, de deplasare spre west a Republicii Moldova, NU a beneficiat şi de resursele necesare unui atare demers. Şi vorbim de resurse semnificative ce NU se află în posesia ţării, dar nici partenerii de drum ai proiectului european nu sînt dispuşi să disponibilizeze în favoarea integrării europene a Moldovei. Asta, în primul rînd! În al doilea rînd, integrarea economică europeană presupune compatibilizarea sistemelor, liberalizarea preţurilor şi pieţelor, cîştigarea contingentelor la export, etape suficient de lungi şi de brutale care înseamnă tot atîtea şocuri sociale, pentru care Republica Moldova nu poate fi pregătită în următorii 20 de ani. În acest moment, modesta economie moldavă este calibrată perfect pentru piaţa CSI, unde poate exporta fără probleme şi de unde poate procura devize considerabile. În al treilea rînd, principalii investitori importanţi rămîn cei din CSI. Un exemplu minor: marile lanţuri de magazine din Republică provin din Federaţia Rusă. Spre ele se canalizează un procent semnificativ din sumele de bani trimise de cetăţenii moldoveni care lucrează în UE sau în spaţiul CSI şi trimit bani acasă. Alternativa investiţională românească, de exemplu, este aproape inexistentă şi, oricum, extrem de fragilă!

Şi, pentru că veni vorba de cetăţenii moldoveni care muncesc peste hotare şi ale căror remitenţe sînt semnificative în PIB, constatăm că, şi aici, criza economică mondială şi-a spus cuvîntul, iar sumele de bani sînt tot mai mici. Sigur, fluxul de valută nu s-a stopat, doar s-a micşorat, ceea ce înseamnă că cetăţeanul de rînd îşi dă seama, pe propria piele, că UE are probleme serioase, iar discursul intern al AIE, despre integrare europeană, este, cel mult, o utopie! Pentru foarte mulţi, pe care recesiunea i-a lovit direct, UE NU mai reprezintă stabilitate şi prosperitate, iar discursul politic pe un astfel de palier devine disonant.

Din punctul de vedere al dimensiunii de securitate, nu aş dori să spun foarte multe, neavînd suficiente informaţii. TOATE informaţiile pe care GSD le deţine provin EXCLUSIV din surse deschise, iar analiza lor, în parteneriat cu BIG, un mic centru de analiză a surselor deschise, mă ajută să conturez o hartă a evoluţiilor viitoare în domeniul securităţii. Aşadar, fără acces la informaţii confidenţiale, pot spune acum, că odată cu semnătura de la Sankt Petersburg, marşul cel lung spre NATO al Armatei Naţionale s-a încetinit considerabil. Sigur, o viitoare aderare la NATO a Republicii Moldova era şi pînă acum sub semnul întrebării, însă mă întreb dacă un spaţiu economic al CSI va accepta să se afle sub umbrela de securitate a Alianţei Nord-Atlantice? Asta, în primul rînd! În al doilea rînd, discutăm de costuri dstul de mari pentru a interoperabiliza Armata Naţională cu structurile NATO, lucru imposibil de făcut fără un consens politic larg, în ciuda faptului că la momentul de faţă, Armata Naţională are, în persoana lui Vitalie Marinuţă un ministru absolut briliant, compatibil 100% cu NATO!

Din punctul de vedere al securităţii colective, CSI a dezvoltat o forţă comună, similară NATO, care, sprijinită de Uniunea Economică va putea atrage, mai devreme sau mai tîrziu, TOATE armatele naţionale, inclusiv pe cea a Republicii Moldova. Deci, putem spune "la revedere" şi GUAM- ului, căruia analiştii îi cîntă prohodul de anul trecut. În al treilea rînd, întîrzierea unor proiecte de securitate energetică la Marea Neagră, de către UE, face ca securitatea energetică a Republicii Moldova să rămînă dependentă de spaţiul CSI, mai precis de Federaţia Rusă. În acest moment de volatilitate crescută a pieţelor europene şi mondiale, deţinerea unor resurse primare energetice, chiar pe termen scurt şi mediu, reprezintă o ancoră de stabilitate. Ori, CSI deţine, în acest moment, rezerve energetice uriaşe! Şi, deci, o potenţială stabilitate crescută în regiune, stabilitate pe care nu ezită să o exporte, iată, în vecinătatea apropiată, mă refer strict la Federaţia Rusă!

Am lăsat intenţionat la sfîrşit, dimensiunea politică, cea care, de obicei, aprinde spiritele. Mulţi observatori s-au arătat surprinşi de viteza cu care a fost semnat acest acord. Eu o percep, mai degrabă, ca pe un exemplu de a face ALTFEL politică regională! Acest război fulger politic este o contrapondere la modul greoi şi imprevizibil în care se iau deciziile cheie în Uniunea Europeană. Deci, poate reprezenta un model de hotărîre, de perseverenţă, de consecvenţă şi de reuşită politică. De altfel, Uniunea Euro-Asiatică reprezintă proiectul politic al viitorului preşedinte al Federaţiei Ruse, actualul premier, Vladimir Putin. Aderarea la un astfel de proiect încă de la început, poate aduce beneficii unei ţări mici, ca Republica Moldova.

În plan intern, gestul domnului Filat, care înţeleg că NU a avut acordul AIE, duce, inevitabil, la ruperea Alianţei, după părerea mea! Vă mai amintiţi discuţiile din preajma Summit-ului CSI de la Chişinău, dacă Moldova trebuie, sau nu, să părăsească această organizaţie. Dar, vă amintiţi, cu siguranţă, şi de eforturile ministrului economiei, Valeriu Lazăr, de a re-apropia economic Moldova de CSI. Ambele demersuri s-au soldat cu eşecuri, fiind îngropate, practic, de raţiunea de a exista a Alianţei pentru Integrare Europeană: integrarea europeană! Astăzi, Vladimir Filat a înţeles că Europa este un gheţar care se topeşte sub efectul încălzirii globale şi instinctul său politic l-a făcut să aleagă să se salveze, semnînd cu CSI! Ori, ţara trebuie guvernată, aşa că, orice re-configurare politică este posibilă în acest moment. După doi ani de frămîntări politice, chiar şi UE ar accepta un guvern PLDM-PCRM! Vă reamintesc că, în 2010, fostul reprezentant al UE în Republica Moldova, Kalman Miszei, sugera o astfel de alianţă de guvernare! Totul, însă, după votul de azi, din Parlament!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu