NIKOLAEV SUPPORT

NIKOLAEV SUPPORT

duminică, 20 iunie 2010

JURNAL DE CHIŞINĂU. ZIUA 140(42)


                                 FIDELI VS INFIDELI


EU SUSŢIN PROIECTUL ĂSTA UMANIST AL LUI PĂSAT! Ba, mai mult, vin şi cu îmbunătăţiri. Propun ca în calitate de viitor partid de guvernămînt, entitatea asta să impună studierea bibliei în toate şcolile şi învăţarea pe de rost a Cărţii sfinte, neapărat în limba rusă! Propun, de asemenea, un nou cod de morală în societatea moldovenească: femeile să umble pe stradă OBLIGATORIU cu caftane lungi, închise de la gît şi pînă la glezne, iar capul să fie acoperit neapărat cu broboadă. Blugii cu talie joasă să fie interzişi, purtarea lor trimiţîndu-te direct în iad. Machiajul feţei să fie interzis în public. Beţivii şi femeile infidele să fie pedepsite prin lapidare! Utrenia, Denia şi Vecernia să fie transmise, direct, la Radio Moldova şi la Moldova 1, iar Moldova să poarte în acte denumirea oficială de STAT FUNDAMENTALIST ORTODOX! Ce spuneţi? De Partidul Popilor! Stau şi mă întreb, ce are biserica cu Prefectura? Lăsînd gluma la oparte, cred că acest proiect, riscă să smintească populaţia, să genereze tensiuni şi confuzii, să împartă electoratul evlavios în fideli -„credincioşii lui Pasat” şi infideli - „necredincioşii ignoranţi, împotriva generalului". Chiar dacă „proiectul Pasat” nu va reuşi din punct de vedere politic, scopul său a fost atins, cel puţin parţial, dacă una dintre ţinte este tensionarea regiunii! Zvonurile s-au confirmat ca la teatru – Mitropolia Moldovei se implică oficial în politică. „Sîntem dispuşi să acordăm o susţinere deplină procesului de afirmare în viaţa publică a unei noi forţe politice (proiectul politic al lui Valeriu Pasat)”, se arată într-o declaraţie comună a membrilor Sinodului Bisericii Ortodoxe din Moldova. Analiştii politici şi politicienii consideră că în spatele acestui proiect politic se află Moscova care, în marea sa dorinţă de a păstra cu orice preţ Republica Moldova în raza sa de influenţă, aruncă în joc ultima armă – biserica. Consecinţele unor asemenea acţiuni ar putea fi dezastruoase, ne atenţionează analiştii, iar biserica riscă să se discrediteze în ochii populaţiei. Care biserică? Cea bună? Cea rea?

La încă începutul sec. XXI, religia ocupă în continuare un spaţiu important în viaţa comunităţilor sociale, în ciuda faptului că secularizarea şi raţionalismul au devenit temelii ale modernităţii, pe fundalul transformării lor radicale provocate de revoluţiile ştiinţifică, informaţională şi biologică pe planeta noastră. Într-o societate anomică şi destructurată, religia (asociată cu instituţiile specifice) este singura care asigură coeziunea socială, oferă o motivaţie (sens) în viaţă comunităţilor umane şi individului. Exercită, în numeroase cazuri, controlul social şi al funcţiei de educaţie socială . În anumite epoci, religia suplinea chiar ideologia politică, în primul rînd acolo unde reprezintă şi un element important al identităţii grupului social, în spaţiul musulman, de exemplu! În fostul spaţiu de dominaţie sovietică, fenomenul religios a înregistrat o recrudescenţă după prăbuşirea comunismului, cu toate că nu se poate vorbi de cristalizarea unui autentic fundamentalism religios în aria de predominare a Ortodoxiei. Cu toate acestea, popii au devenit omniprezenţi în viaţa politică, exprimîndu-şi, de multe ori făţiş, ataşamentul faţă de "putere". "Păcatul originar" al ortodoxiei pare să fie coabitarea cu puterea coruptă, la fel cum păcatul de moarte al catolicismului instituţional îl reprezintă Statul Vatican, ca donaţie a lui Mussolini! Cu toate că majoritatea marilor doctrine spirituale promovează pacea, religia rămîne pe mai departe suport ideologic preferat al unor conflicte sociale şi armate. De aceea analizele de securitate internaţională nu pot face abstracţie de factorul religios în estimările specifice.

Ce se întîmplă în Moldova, este clasic. Proiectul lui Valeriu Pasat nu are mize religioase, ci doar consecinţe religioase! „Proiectul Pasat”, transformat, de ieri, în Partidul Umanist (al lui Dumnezeu!?) a urmat litera Cărţii: Referendumul pentru introducerea religiei în şcoli a testat, doar terenul fertil al unei astfel de idei şi a incitat o parte semnificativă a electoratului ce nu se regăseşte în proiectele politice PREA liberale şi Libertine ale momentului istoric în care trăim. DEzamăgirea, deznădejdea, furia şi frustrarea acestora se pot transforma în voturi! Amestecul de mesaje, credincioşii chemaţi cu zecile de mii în faţa catedralei din parc să se exprime pe marginea manualului „Bazele Ortodoxiei”, pe care nu l-a văzut nimeni, este acelaşi lucru ca îndemnul biblic: "crede şi nu cerceta". Într-o logică populară simplistă, se poate concluziona că Valeriu Pasat şi Partidul Umanist sînt cu Ortodoxia şi Biserica în timp ce restul partidelor i se opun lui Pasat, deci religiei Ortodoxe, deci lui Dumnezeu, de aceea trebuie sprijinit pentru că numai el ne poate salva de politicienii corupţi şi necreştini! O deducţie 100% fundamentalistă care ne poate împinge uşor în Evul Mediu!

„Noi, membrii Sinodului Bisericii Ortodoxe din Moldova, luînd act la această campanie denigratoare (lansată de factori politici, inclusiv dintre cei aflaţi la guvernare), declarăm următoarele: Ca instituţie ecleziastică ce cuprinde în sînul său majoritatea covîrşitoare a cetăţenilor Republicii Moldova, dar şi în calitatea sa de for cu autoritate morală supremă, Biserica Ortodoxă decide de sine stătător cînd, în ce forme şi cu ce scopuri să se implice în procesul politic... În acest sens, sîntem dispuşi să acordăm o susţinere deplină procesului de afirmare în viaţa publică a unei noi forţe politice”!   Deşi despre intenţia Mitropoliei Moldovei de a se implica în proiectul politic al fostului director al Serviciului de Informaţii şi Securitate (SIS), Valeriu Pasat, se vorbeşte de mai multe săptămîni, declaraţia comună a membrilor Sinodului oricum a surprins opinia publică şi generează, firesc, mai multe întrebări. Una din ele este următoarea: este, sau nu, anticonstituţională implicarea Mitropoliei în politică? Evident că NU! Alta se referă la trecutul "glorios" al unor feţe bisericeşti. Informaţiile despre trecutul Mitropolitului Vladimir au început să apară. Potrivit vicepreşedintelui Partidului Popular Creştin Democrat Vlad Cubreacov, Mitropolitul Vladimir deţine gradul militar de colonel şi există temeiuri serioase să se considere că a fost ofiţer de securitate în cadrul KGB-ului sovietic. „Un grad de căpitan sovietic putea fi obţinut doar în armată (nu poate fi atribuit acestui caz), în miliţia sovietică (de asemenea nu poate fi atribuit acestui caz) sau în organele securităţii (KGB). Deci, prin metoda excluderii, deducem că Mitropolitul Vladimir a fost ofiţer de securitate”, spune Cubreacov, citat de portalul Unimedia. De altfel, gradul militar de colonel, mitropolitul l-a primit de la Valeriu Pasat, în august 1998, pe cînd Pasat era ministru al Apărării. În prezent, se zvoneşte că mitropolitul ar putea candida pe listele electorale ale Partidului Umanist.

Cea mai  grea întrebare rămîne, totuşi: cine stă în spatele proiectului Pasat? Răspunsurile par diferite, dar îşi au punctul de pornire din acelaşi loc – Federaţia Rusă. Potrivit unora, proiectul Pasat este o făcătură a Kremlinului, iar biserica, ultima armă pe care o aruncă Moscova în lupta pentru a menţine Moldova în raza sa de influenţă şi "a stopa aspiraţiile europene ale actualei guvernări de la Chişinău”, afirmă peledemistul MIhai Godea, într-un interviu. Ca enunţ politic, este mediocru, nu excită nici cîrja babii Leana. Directorul Institutului de la Moscova pentru ţările CSI, Vladimir Jarihin, înaintează o altă ipoteză. Solicitat de radio Europa Liberă, acesta a opinat că în spatele proiectului Pasat se află Patriarhia Rusă, nu şi Kremlinul. Adică e un fel de cumetrie între popi, care pot astfel ca între două psalmuri să mai propună un proiect de lege!

Potrivit unor sondaje de opinie, biserica se bucură de încrederea a aproape 82 % din populaţia MOldovei. Implicarea acesteia în politică poate avea consecinţe grave, susţin analiştii, pe care, însă, doar societatea poate să le cearnă. Arătarea cu degetul politic acum spre Pasat va împărţi, cu siguranţă, electoratul în FIDELI şi INFIDELI ai implicării făţişe a  bisericii în politic!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu