NIKOLAEV SUPPORT

NIKOLAEV SUPPORT

sâmbătă, 20 martie 2010

JURNAL DE CHIŞINĂU. ZIUA 48(134)







SFINTE SIS...OIE!

Neaţa! Sau, „dragă jurnalule”! ambele formule sună ca dracu, ca să citez din literatura orală post-revoluţionară! Oricum ar fi, am dormit neîntors! Poate şi pentru faptul că aseară am citit ediţia de astăzi a ziarului TIMPUL şi neliniştea mea interioară s-a spulberat: jurnalistul Constantin Tănase, a rămas acelaşi reputat gazetar onest pe care, recunosc, l-am bănuit de ceva vreme de partizanat politic pecuniar! În ediţia de astăzi, două articole stau unul lîngă celălalt. Primul, semnat de analistul Dan Dungaciu, pledează în favoarea referendumului şi traduce extrem de atent şi de corect, controversata scrisoare a Comisiei de la Veneţia. Cel de-al doilea, semnat de un alt analist apreciat, Nicu Popescu, actualmente consilierul primului ministru moldovean, fără să traducă nimic din document, spune că Moldova este obligată să asculte de Comisie şi să facă alegeri anticipate. Am recunoscut în acest text, „poziţia consolidată” a lui Vlad Filat din ultima săptămînă. Deh, unde-s bani, acolo şi consilieri!

Sînt uimit, deontologii din societatea civilă, presa independentă, chiar Constantin Tănase, ca să nu mai vorbesc de comunişti şi „organele” lor de presă, nu suflă o vorbă despre derapajele esenţiale de la democraţie ale lui Filat, mai grave decît „dilemele” preşedintelui Mihai Ghimpu. Că nu se revoltă nimeni de faptul că ordinea de zi a şedinţelor de guvern este cunoscută pe loc, sau cu cîteva ore înainte, în loc de trei zile aşa cum prevede legea, înţeleg. Amănunte, ar spune partizanii totali ai PLDM, fără să se gîndească, sau să-i intereseze că dracul se ascunde în detalii! În această situaţie, că nu suflă nici unul din cei enumeraţi, nici o vorbuliţă despre faptul că Guvernul Filat şi-a subordonat „Întreprinderea de Stat Centrul de Telecomunicaţii Speciale”, nu mă miră foarte tare. Hotărîrea de guvern a fost luată fără nici o consultare, fără discuţii în Parlament, fără avizul comisiei de securitate, pe şustache, hoţeşte. Evident, hotărîrea a fost atacată de Preşedinte, în aceeaşi zi la Curtea Constituţională. „Prea tîrziu”, i s-a transmis mesajul, asezonat cu, de acum cunoscutul, profund dispreţ al premierului Vladimir Filat!
Această subordonare politică a „urechilor” SIS-ului în Moldova ar fi trebuit să trezească pînă acum cel puţin întrebările ambasadorilor ţărilor UE la Chişinău şi să ceară o consultare! În momentul de faţă, orice mail, convorbire telefonică sau sms poate fi citit de premierul Vlad Filat! Eu nu spun că dorinţa hilară de putere a acestui omuleţ neprietenos îl împinge să controleze mediul de afaceri şi investiţional, sau pe criticii săi mai importanţi! Nici că este dovedit ne-productiv ca un buticar să ajungă să ofere feţe de masă de in Secretarului de Stat al SUA. Spun doar că o astfel de subordonare politică a unui serviciu de o astfel de importanţă nu şi-a permis-o nici Lukaşenko, nici Cheavez, nici Băsescu!

Filat se prevalează de faptul că STS-ul moldovenesc nu este un serviciu, ci o firmă, înfiinţată prin hotărîre de guvern! Deci, tot prin hotărîre de guvern poate să o „tranzacţioneze”. El omite, însă, intenţionat faptul că STS-ul este firma SIS care se află sub controlul Parlamentului. Conform statutului firmei: „2. Sediul Întreprinderii: MD-2004, mun. Chişinău, bd. Ştefan cel Mare şi Sfînt, 166.
3. Întreprinderea este creată în temeiul legilor nr. 146-XIII din 16 iunie 1994 cu privire la întreprinderea de stat, nr. 753-XIV din 23 decembrie 1999 privind Serviciul de Informaţii şi Securitate al Republicii Moldova, Hotărîrii Guvernului nr. 735 din 11 iunie 2002 „Cu privire la sistemele speciale de telecomunicaţii ale Republicii Moldova” şi Ordinului directorului Serviciului de Informaţii şi Securitate nr. 48 din 4 septembrie 2003.
4. Fondator al Întreprinderii este Serviciul de Informaţii şi Securitate al Republicii Moldova, cu sediul MD-2004, mun. Chişinău, bd. Ştefan cel Mare şi Sfînt, 166 (în continuare – Fondator)”.

Securitatea Republicii Moldova este o parte componentă a securităţii internaţionale. Noile ameninţări cum ar fi extremismul, separatismul, terorismul internaţional, migraţia ilegală, crima organizată, traficul de fiinţe umane, droguri şi armament – în prezent poartă un caracter transnaţional, depăşind pe larg frontierele statelor, astfel, nici o ţară în epoca globalizării contemporane nu este în siguranţă vis-a-vis de aceste pericole. Prevenirea şi combaterea efectivă a tuturor riscurilor este posibilă doar în baza eforturilor comune şi a întregii comunităţi internaţionale. În acest sens, Serviciul de Informaţii şi Securitate al Republicii Moldova acordă o atenţie deosebită stabilirii şi promovării contactelor cu serviciile speciale străine în vederea prevenirii şi contracarării proceselor care periclitează securitatea naţională şi regională, realizării schimbului de informaţii operative şi planificării măsurilor comune în vederea asigurării securităţii statului. Începînd cu anul 1991, Serviciul de Informaţii şi Securitate a stabilit relaţii bilaterale cu serviciile speciale din cadrul Comunităţii Statelor Independente. În perioada 2003-2009, Serviciul a stabilit raporturi de cooperare bilaterală cu serviciile speciale din Bulgaria, Germania, Statul Israel, Marea Britanie, Polonia, România, Turcia, ţările baltice, Ungaria şi Statele Unite ale Americii. Este de evidenţiat stabilirea primelor relaţii de colaborare cu serviciile speciale portugheze, unde Moldova are o importantă comunitate, în Portugalia, nu în Serviciile portugheze! Pe parcursul anului 2008 au fost stabilite şi primele contacte cu serviciile de securitate ale Croaţiei, Franţei, Spaniei şi Danemarcei. Un rol important în vederea asigurării securităţii regionale este cooperarea în format trilateral: Serviciul de Informaţii şi Securitate al Republicii Moldova Serviciul de Securitate al Ucrainei şi Misiunea Uniunii Europene de Asistenţă la frontiera dintre Republica Moldova şi Ucraina (EUBAM). Ştiu, oare, aceşti parteneri că SIS nu mai poate controla civil – prin Parlament vorbesc! – fluxul de informaţii din şi înspre Republica Moldova? Ştiu oare „partenerii externi” şi „donatorii” că „urechile” statului „moldovan” pot fi puse în slujba grupurilor infracţionale internaţionale, a traficanţilor de tot felul? Traficul cu ţigări prin vamă, spre România, poate fi rezultatul unei astfel de subordonări?
În perioada 17-19 martie, Gheorghe MIHAI, directorul Serviciului de Informaţii şi Securitate al Republicii Moldova, a efectuat o vizită de lucru în România, la invitaţia domnului Mihai-Răzvan UNGUREANU, director al Serviciului de Informaţii Externe al României. Şeful SIS a avut o întrevedere şi cu directorul Serviciului Român de Informaţii, dl. Ambasador George Cristian MAIOR. Mă gîndesc că la aceste întîlniri, Gheorghe Mihai nu s-a plîns şi nici nu i-a informat pe cei doi colegi din România de înrolarea politică a Centrului pentru Telecomunicaţii Speciale!
Din păcate, românii n-au înteles o chestiune esenţială: că Republica Moldova este un alt stat şi este constituit dintr-un alt aluat de populaţie, în care e bine să nu prea ai încredere. Aici, „elitele” intelectuale şi politice sînt din alt aluat: fără mamă, fără tată fără patrie adorată decît de ochii satului! În realitate, nu există decît ei, firmele din Gibraltar, dolarii şi statuile la care viseaza mahmuri de putere.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu