NIKOLAEV SUPPORT

NIKOLAEV SUPPORT

luni, 29 martie 2010

JURNAL DE CHIŞINĂU. ZIUA 57(125)



ADEVĂRATA VIZIUNE A ROMÂNIEI DESPRE RELAŢIA CU MOLDOVA!

Încerc de ceva vreme să revin la obiceiurile bune dobîndite în şcoală: să scriu un text analitic, curat, ţintit, fără devieri de subiect, paranteze şi, mai ales, cu un limbaj care să califice eventual, observaţiile mele, în categoria celor de luat în seamă. Din păcate, emoţiile sînt mult mai puternice decît luciditatea şi, de fiecare dată, deviez sau de la subiect, sau de la limbaj, sau de la ambele. Scuza cea mai bună pe care mi-am găsit-o ar fi legată de faptul că atorită muncii mele sînt mereu pe stradă, în contact cu personajele despre care scriu, cu oficialii, cu simplii cetăţeni care sînt făcuţi din carne, sînge şi emoţii. DE aceea textele mele sînt pline de emoţiile preluate, în parte, şi de la „partenerii de trafic”, ca să mă exprim mai pe ocolite. Dacă aş vieţui într-un mediu salubru, academic, poate, fără contacte directe cu împricinaţii, doar prin intermediul, septic, al televizorului sau monitorului de computer, cu siguranţă, textele plasate pe acest blog ar fi accesibile unui public mai larg şi mai...elevat! Asta e, îmi asum condiţia de analist de gang!

Sîmbătă, 27 martie 2010. Piaţeta din faţa teatrului de operă şi balet din Chişinău. Cîteva zeci de tineri îşi dau întîlnire lîngă fîntînă. Unii sînt veniţi din România şi sînt români. Alţii sînt studenţi basarabeni în România şi sînt românii. Alţii sînt studenţi basarabeni la Chişinău şi sînt români! Au atîta bucurie în ochi, atîta entuziasm emană sufletele lor înveşmîntate în tricolor, atîtea idealuri plutesc în aer, încît emoţia degajată este peste limite. O astfel de senzaţie am mai trăit-o, acum 11 ani, la Belgrad, cînd mii de sîrbi sfidau bombele NATO şi scandau Kosovo e Serbia!

Preşedinta Camerei Deputaţilor din România, Roberta Anastase, se află în capitala Moldovei la invitaţia Uniunii Scriitorilor, într-o vizită privată. Fosta Miss România face presei o declaraţie frumoasă: „Este şi ziua mea de naştere şi am sorit să mi-o sărbătoresc aici, unde 27 martie înseamnă mult mai mult”, sau cam aşa ceva! Dă bine pe material şi, pentru o fracţiune de secundă, am anatemizat cîrcotaşii de la Bucureşti care o blamează o dată pe săptămînă. Mai ales că Doamna Anastase ne invită la o întîlnire informală! Wow, zic şi dau ultimii mei 40 de lei pe un trandafir portocaliu, că nu se face să te duci la masă cu mîna goală. Cafea! Discuţii! Donaţia de carte clasică, 500 de volume din partea Guvernului (Radio România a donat vineri 1700 de volume!!!) se face acum „foarte drăguţ”: copilul solicită personal Guvernului român o carte, completează un formular, bifează, semnează! Ce idioţenie, mă gîndesc, dar trec peste şi încerc să intru în atmosfera „încîntătoare” a discuţiilor informale. Inevitabil ajungem şi la investiţiile româneşti în Moldova, care ar trebui să se constituie într-un semnal politic major, de susţinere a intereselor moldovenilor. Candidă, cu ochi umezi şi vocea tremurîndă de emoţie, Roberta ne spune că a vizitat împreună cu primarul Dorin Chirtoacă un loc de joacă dintr-un parc, realizat de o firmă din România. Foooaarte drăguţ!, spune Doamna. Am rîs politicos! Mare greşeală! Din acel moment, idila s-a spulberat! Anastase a fost vizibil deranjată! Eu, am crezut că glumeşte, nu mi-am permis să cred că îşi bate joc de mine şi de timpul meu liber! Ea nu, vorbea foarte serios: marea investiţie de start a României în Moldova este un loc de joacă! Atunci am realizat: femeia asta e o tîmpită! Şi mai e şi proastă şi rea, habar nu are de glumă! S-a băgat în vorbă şi omni-prezentul senator Badea, păcăliciul de serviciu al PDL în Moldova! Întîlnirea s-a terminat, fiecare a plecat în pizda mă-si!

Episodul de sîmbătă spune multe despre relaţia dintre cele două maluri ale Prutului. La Chişinău, KGB-işti bătrîni sau mai tineri – cu rezultate bune în „munca anti-românească” -, fie că lansează un nou proiect Moldova, sau ciocnesc un pahar cu Barroso, nu-şi uită misiunea nici o secundă. Şcoala KGB, şcoală serioasă! Oameni serioşi, instruiţi, devotaţi! Doi-trei provocatori profesionişti ar fi fost suficient pentru a compromite idealurile acelor tineri frumoşi din Scuarul Operei, la fel ca pe 7 aprilie anul trecut! Pentru că inocenţii ăştia, sînt singurul bruiaj major în misiunea „băieţilor deştepţi” de la Chişinău. În ceea ce-i priveşte pe interlocutorii din România, s-au lămurit demult!

Deschiderea noastră spre Moldova se face fără ambasador, care oricum va fi popă!, fără ministru de externe hotărît (tot de la sfîntul scaun vine!), cu mesageri ospătari gen senatorul Badea şi cu tîmpite de plastic precum Anastase! La Bucureşti, mincinosul ăla mic şi patologic, care se foieşte pe scaunul de prim-ministru, nu mai ştie pe unde să scoată cămaşa, din minciună în minciună e greu, nici el nu le mai ţine minte, iar consilierii sînt ocupaţi cu umplutul buzunareleor personale care nu se văd, deci nu pot fi nesimţite! „Hei, baborniţo, ai 5 milioane pensie? Ce faci, fă, cu banii ăştia, că oricum mori! Ia, mai dă şi mata un impozit forfetar pe fîşiile de aspirină din glastra de la capul patului, că eu am fata studentă şi şcoala lui Funeriu e tare scumpă, mînca-i-aş pula lui de sorbonistu lu mama”! La astfel de personaje, kîgîbiştii de aici nici măcar nu zîmbesc, le consideră din start rebuturi genetice care, într-o perioadă de glorie a fostei URSS, ar fi fost „eliminaţi” ca să nu mai consume inutil resursele komsomoliştilor serioşi, sau stahanoviştilor devotaţi! Despre vreo relaţie de parteneriat sau respect reciproc, cred că e o glumă proastă! Băieţii ăşti ştiu că în timpul liber, în viaţa privată, Vladimir Putin apără ziaristele blonde, ochi albaştri, gene lungi, planturoase, umede şi focoase ale Rusiei Unite (ce apropo subtil!) de atacurile tigrilor siberieni, călăreşte prin stepă la bustul gol, înoată în apele îngheţate ale Oceanului Arctic. În acest răstimp, Traian Băsescu transpiră abndent dansînd cu ţigăncile pe unde le prinde, fierbinţi şi ele, ce-i drept, bălăngănindu-şi ţîţele pe la chelia preşedintelui. Sau dă ture cu snowmobilul la munte. Singur, că pe Boc nu-l lasă părinţii, care sînt ţărani cu mult bun simţ, să se joace cu vagabondul ăla! Pe Medvedev îl lasă să schieze noapte împreună cu Putin, pentru că proba a fost de examen la şcoala de ofiţeri operativi!

Vai de capul nostru de „lideri regionali”! Insinuăm în tot felul de publicaţii termenul „Basarabia. România de Est”, dar legătura între noi se reduce la circ! Circul este singura viziune coerentă a României în raport cu Republica Moldova. La Chişinău, Circul de Stat s-a închis. Concursul de clauni şi taxatoare a rămas deschis. Poate se înscriu Boc, Anastase, Badea şi Compania!

P.S. Azi şi mîine, ministrul apărării moldovean, Vitalie Marinuţă, se află într-o vizită oficială la Bucureşti.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu